Moralne umysły: jak natura została zaprojektowana na nasz uniwersalny zmysł prawdy i zła

Przełomowa książka Marca Hausera rozwija nową teorię moralnego osądu, syntetyzującą ogrom pracy w neurologii, psychologii i etologii, a także autorską pracę eksperymentalną. Hauser ma na celu wykazanie, że moralność jest wrodzona w sposobie, w jaki język jest wrodzony: nie w jej dokładnej treści, ale w swojej formie. Podobnie jak w przypadku Noama Chomsky ego, każde dziecko przychodzi na świat z mózgiem nakierowanym na zdobywanie języka, tak samo każdy z nas rodzi się gotowy do nabycia systemu moralnego, argumentuje Hauser. Podobnie jak wrodzone działania ludzkiego umysłu ściśle ograniczają gramatykę jakiegokolwiek możliwego ludzkiego języka, tak też ograniczają – bez określania – zawartość jakiegokolwiek możliwego systemu moralnego. Zdaniem Hauser a moralna zdolność jest wyzwalana przez percepcję działania lub zaniechanie działania i automatycznie tworzy osąd, który jest wrażliwy na przyczyny (i zaniechania) działania i konsekwencje oraz na to, czy konsekwencje były zamierzone, czy przewidziane. Uważa się, że działania mają większą wagę moralną niż zaniechania, a zamierzone szkody są moralnie gorsze od przewidywanych szkód. Korzystając z prowadzonych przez niego ankiet internetowych, Hauser zgromadził ogromną ilość dowodów świadczących o tym, że rozróżnienia te są dokonywane w ten sam sposób we wszystkich kulturach, na wszystkich poziomach edukacyjnych i obojga płci.
Ale badani zazwyczaj nie są w stanie wyartykułować odpowiednich uzasadnień swoich wyroków. Hauser uważa tę niezdolność za dowód na swój pogląd, że mamy moralną zdolność, która działa poniżej poziomu świadomej świadomości. Ponownie zwraca uwagę na podobieństwa do kompetencji językowej. Tak jak łatwo jest nam ocenić, czy zdanie jest gramatyczne, ale trudne do uzasadnienia lub wyjaśnienia tego wyroku, więc jesteśmy w stanie łatwo ocenić dopuszczalność jakiegoś działania, ale nie jesteśmy w stanie wyjaśnić tego sądu.
Ponieważ nasza zdolność do wydawania sądów moralnych wyprzedza naszą zdolność do ich usprawiedliwiania, sąd moralny nie wydaje się produktem racjonalnej refleksji. Czy to może być efekt systemu emocjonalnego. Hauser przyznaje, że osądom moralnym zwykle towarzyszą emocje, ale sugeruje, że emocje te są wynikiem osądu moralnego, a nie przyczyny. Część jego dowodów na to twierdzenie pochodzi z badań pacjentów z uszkodzeniem brzuszno-przedczołowej kory przedczołowej. Wydaje się, że ci pacjenci mają zmniejszone reakcje emocjonalne na obrażenia moralne, jednak ich oceny wydają się być identyczne z tymi, jakie mają zwykli pacjenci w konfrontacji z większością moralnych dylematów. Hauser uważa jednak, że emocje silnie wpływają na wydajność moralną – wpływając na naszą motywację do działania moralnego – ale że sama zdolność moralna jest niezależna od systemu emocjonalnego. Kompetencja moralna jest wytworem wrodzonej zdolności moralnej, której opcjonalne parametry i wyjątki są określane przez kulturę, w którą każdy z nas się rodzi.
Nie ma wątpliwości, że ta książka, napisana dla ogólnej publiczności, jest najważniejszą próbą wyjaśnienia psychologicznych mechanizmów sądów moralnych. Jednak Hauser podjął niezwykłą decyzję opublikowania go na długo przed wszystkimi danymi eksperymentalnymi Z tego powodu książka jest czasami frustrująco niejednoznaczna w kluczowych kwestiach. Czy umiejętność moralna jest poznawczo przenikalna – to znaczy czy człowiek może stopniowo zmieniać swoje parametry poprzez odbicie – czy też bardziej przypomina system wizualny, który pozostaje przedmiotem złudzeń wizualnych, nawet jeśli wiemy doskonale, że są iluzjami. Co tłumaczy różnice w ocenach moralnych wśród ludzi, którzy dorastają w tej samej kulturze, różnica, która nie ma oczywistej analogii w sferze językowej. Byłoby absurdem krytykować Hausera z powodu braku jasności i szczegółowości w takich sprawach. Moral Minds oferuje nam najważniejszy wkład naukowy w psychologię moralną od wielu dziesięcioleci i z pewnością zainspiruje i będzie prowadzić debatę na wielu polach przez wiele lat.
Neil Levy, Ph.D.
University of Melbourne, 3010 Parkville, Australia
[email protected] edu.au
[przypisy: pierścień landolta, kwantowy rezonans magnetyczny, korona pełnoceramiczna cena ]
[patrz też: korona pełnoceramiczna cena, informacja o dostępności leków, dermatolog nfz kraków ]